STATUT

Polskiego Towarzystwa Taksonomicznego

Rozdział I

Postanowienia ogólne

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę "Polskie Towarzystwo Taksonomiczne", w dalszej części zwane Towarzystwem.
  2. Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej; w przypadku realizowania badań o charakterze międzynarodowym działalność Towarzystwa może wykraczać poza terytorium Polski.
  3. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Wrocław.
  4. Towarzystwo posiada osobowośa prawną, bez prawa zakładania oddziałów.
  5. Działalność Towarzystwa opiera się na pracy stałych członków i współpracowników, oraz powoływanych czasowo zespołów badawczych, w skład których mogą wchodzić osoby nie związane bezpośrednio z Towarzystwem.
  6. Towarzystwo ma prawo używania pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji panstwowej.

Rozdział II

Cele i środki działania

  1. Towarzystwo stawia sobie cztery cele działania:
    a) badania naukowe w zakresie teorii taksonomii, taksonomii zwierząt, zoogeografii i faunologii;
    b) gromadzenie zbiorów naukowych i bibliotecznych;
    c) rozwijanie i popularyzowanie wiedzy przyrodniczej, oraz działalność na rzecz ochrony przyrody;
    d) wydawanie specjalistycznego periodyku naukowego poświeconego teorii taksonomii i taksonomii bezkregowców.
  2. Cele określone w p. 7 Towarzystwo realizuje poprzez:
    a) inspirowanie i koordynowanie badan taksonomicznych, zoogeograficznych i faunistycznych;
    b) organizowanie zespołów badawczych, również międzynarodowych, do opracowywania poszczególnych tematów badawczych i koordynowania ich działalności;
    c) współpracę z innymi ośrodkami krajowymi i zagranicznymi o podobnym charakterze;
    d) organizowanie wyjazdów i ekspedycji naukowych celem zbierania materiałów naukowych dla potrzeb własnych Towarzystwa jak i na zlecenie różnych instytucji i organizacji;
    e) utworzenie Centrum Informacyjnego, gromadzącego dane z zakresu taksonomii, zoogeografii i faunistyki w odniesieniu do wszystkich grup bezkregowców, celem wymiany miedzynarodowej;
    f) utworzenie placówki muzealnej gromadzącej zbiory bezkregowców;
    g) wymiane materiałów naukowych i literatury oraz kontakty personalne z innymi ośrodkami badawczymi;
    h) organizowanie zjazdów i konferencji naukowych;
    i) organizowanie kursów i szkoleń specjalistycznych;
    j) powołanie czasopisma lub wydawnictwa ciągłego bedącego organem Towarzystwa, poświęconego taksonomii zwierząt bezkregowych jak i teorii taksonomii.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

  1. Członkowie Towarzystwa dzielą sie na:
    a) założycieli
    b) zwyczajnych;
    c) wspierających,
    d) honorowych.
  2. Członkami założycielami są osoby, które złożyły podpisy pod wnioskiem o rejestrację Towarzystwa.
  3. Członkowie założyciele tworzą Radę Założycielską Towarzystwa.
  4. Członków zwyczajnych powołuje spośród osób fizycznych Rada Założycielska Towarzystwa, na podstawie pisemnej deklaracji, zwykła wiekszością głosów.
  5. Członkiem zwyczajnym może być obywatel dowolnego kraju, pracujący naukowo, lub wykazujący zainteresowania taksonomią, który zadeklaruje współpracę i pomoc w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
  6. Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i fizyczne, które zadeklarują poparcie finansowe lub sprzętowe na rzecz Towarzystwa i zostaną przyjęte przez Zarząd na podstawie pisemnego zgłoszenia.
  7. Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, która położyła wybitne zasługi na polu taksonomii, lub wyświadczyła szczególne zasługi dla Towarzystwa.
    a) członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego
    b) członkostwo honorowe nadaje Rada Założycielska Towarzystwa.
  8. Członek zwyczajny ma prawo:
    a) czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa,
    b) korzystania z wszystkich pomocy i środków naukowych bedących w dyspozycji Towarzystwa;
    c) uczestnictwa w zjazdach, konferencjach i zebraniach referatowych organizowanych przez Towarzystwo;
    d) uzyskiwania funduszy lub innych form pomocy przy wyjazdach na konferencje, zjazdy i kongresy międzynarodowe i krajowe o tematyce zgodnej z profilem Towarzystwa;
    e) czynnego udziału w ekspertyzach, syntezach naukowych, doradztwie technicznym i konsultacjach.
  9. Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
    a) przestrzeganie postanowień statutu i uchwał Zarządu Towarzystwa, oraz przyczynianie sie do realizacji celów i zadań Towarzystwa;
    b) przestrzeganie norm współżycia społecznego i etyki zawodowej;
    c) regularne opłacanie składek członkowskich ustalonych przez Zarząd;
    d) członkowie honorowi są zwolnieni z opłaty składek członkowskich.
  10. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
    a) dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa, zgłoszonego na piśmie Zarządowi;
    b) nieprzestrzegania postanowień punktu 17 statutu na mocy decyzji Zarządu Towarzystwa.

Rozdział IV

Władze Towarzystwa

  1. a) Władzami naczelnymi Towarzystwa są: - Walne Zebranie członków Towarzystwa - Zarząd Towarzystwa - Komisja rewizyjna.
    b) Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata.
    c) Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą wiekszością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa Towarzystwa.
    d) W czasie kadencji władze mogą dokooptować na miejsce członków ustepujących nowych członków Zarządu, lecz w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu pochodzącego z wyborów.

Walne Zebranie Członków

  1. a) Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
    b) Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. a) Sprawozdawczo-wyborcze Walne Zebranie zwyczajne odbywa sie raz na trzy lata w czasie i miejscu oznaczonym przez Zarząd Towarzystwa.
    b) O mającym sie odbyć Walnym Zebraniu Zarząd Towarzystwa obowiązany jest zawiadomić pisemnie członków Towarzystwa 30 dni przed terminem zebrania z podaniem porządku obrad.
  3. a) Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Towarzystwa: - z własnej inicjatywy, - na żądanie Komisji Rewizyjnej, - na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zgłoszone na piśmie Zarządowi.
    b) Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
  4. Walne Zebranie jest ważne przy obecności co najmniej połowy liczby delegatów. W razie braku quorum wyznacza sie nowy termin, w którym uchwały są ważne bez względu na liczbę obecnych. Głosowanie jest tajne. Na żądanie wiekszości delegatów może być zarządzone głosowanie jawne.
  5. Do zakresu Walnego Zebrania należy:
    a) uchwalanie głównych kierunków działalności;
    b) przyjęcie i zatwierdzenie protokołu z poprzedniego Walnego Zebrania;
    c) rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdania i planów Zarządu i Komisji Rewizyjnej, oraz udzielenie absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej;
    d) wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    e) podejmowanie uchwały o rozwiązywaniu się Towarzystwa;
    f) wprowadzanie zmian w statucie.

Zarząd Towarzystwa

  1. Zarząd Towarzystwa składa sie z wybranych na Walnym Zebraniu 8 członków.
  2. Do zakresu działań Zarządu należy:
    a) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
    b) koordynowanie współpracy Towarzystwa z innymi ośrodkami badawczymi i towarzystwami;
    c) określanie bieżących planów Towarzystwa;
    d) podejmowanie decyzji w sprawach finansowych Towarzystwa;
    e) dbanie o majątek, zbiory i bibliotekę Towarzystwa;
    f) ustalanie wysokości składki członkowskiej.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się zgodnie z potrzebami, lecz nie rzadziej niż raz na pół roku.
  4. W skład Zarządu wchodzą:
    a) Prezes,
    b) dwóch wiceprezesów,
    c) Sekretarz,
    d) Skarbnik,
    e) trzech stałych członków Zarządu.

Wybór Zarządu

  1. a) Prezes Towarzystwa wybierany jest na Walnym Zebraniu zwykłą wiekszością głosów.
    b) Ta sama osoba może być wybierana na Prezesa Zarządu najwyżej na dwie kolejne kadencje.
    c) Po wyborze Prezesa, przedstawia on Walnemu Zebraniu propozycje składu Zarządu. Walne Zebranie wybiera pozostałych członków Zarządu zwykłą większością głosów. Na wniosek przynajmniej połowy delegatów można przeprowadzić wybory na każdego członka Zarządu osobno.
    d) Nowo wybrany Zarząd konstytuuje sie w ciągu miesiąca od daty wyboru.
  2. Komisja Rewizyjna składa sie z trzech członków, w tym przewodniczącego i jego zastępcy. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są na walnym Zebraniu zwykłą wiekszością głosów.
  3. a) Komisja Rewizyjna powołana jest do przeprowadzania przynajmniej raz w roku kontroli działań Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem jego gospodarki finansowej.
    b) Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnienia.
    c) Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu sprawozdanie ze swej działalności i jej wyników, a także wniosek w sprawie absolutorium dla Zarządu Towarzystwa.

Rozdział V

Majątek Towarzystwa

  1. a) Fundusze na działalność Towarzystwa pochodzą z: - składek członkowskich, - subsydiów i dotacji, - darowizn i spadków, - dochodów z działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
    b) Oświadczenia w sprawach finansowych składają prezes, jego zastępcy lub skarbnik, oraz główny księgowy.
    c) Do ważności dokumentów i pism w sprawach finansowych Towarzystwa wychodzących na zewnątrz wymagany jest podpis prezesa lub jego zastępcy i skarbnika.

Rozdział VI

Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa

  1. a) Zmiany statutu, jak też rozwiązanie sie Towarzystwa mogą nastąpia na mocy uchwały Walnego Zebrania powziętej wiekszością 2/3 głosów delegatów.
    b) W przypadku rozwiązania sie Towarzystwa na mocy własnej decyzji, uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.

Main page     History     Members     Publications